استدلالی بر ایمان ابوطالب در گفت و گو با عالم وهابی

 استدلالی بر ایمان ابوطالب در گفت و گو با عالم وهابی

بنابه نقلی، هفتم ماه مبارک رمضان، مصادف با سالروز رحلت حضرت ابوطالب پدر بزرگوار حضرت علی(ع) و عمو و حامی پیامبر خدا(ص) است.

یکی از روحانیون کاروان‌ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی حج گفت: بر اساس شواهدی که بسیاری از اندیشمندان و محدثان شیعی ارائه کرده اند در ایمان ابوطالب شکی نیست اما در مقابل گزارش‌های ضعیفی وجود داردکه بر عدم ایمان ابوطالب اشاره می‌کند.

دانشوران شیعه و گروهی از نام‌آوران اهل سنت با توجه به روایت‌های اهل بیت و نیز قراین و شواهدی، از ایمان ابوطالب به اسلام سخن گفته‌اند؛ همچون: ادای شهادتین به صورت آهسته، غسل وی به فرمان پیامبر (صلی الله علیه و اله) همراه وعده استغفار، باقی بودن همسر مسلمانش فاطمه بنت اسد در پیوند همسری او، تقیه وی و مضمون برخی سروده‌هایش. اما منکران‌ِ ایمان ابوطالب، بیشتر از ادعای ادا نکردن شهادتین و نزول برخی از آیات در شأن وی که از کفر او حکایت دارند، سخن به میان می‌آورند.

گویا مسئله ایمان ابوطالب از منظر تاریخ سیاسی، پیوندی روشن با جایگاه سیاسی فرزندش علی (علیه السلام) در اسلام و رخدادهای پس از خلافتش در دو دوره بنی‌امیه و بنی‌عباس دارد.

این که ابوسفیان و بزرگان بنی‌امیه در روز فتح مکه ایمان آورده بودند و نیز عباس، نیای عباسیان، بسیار دیر ایمان آورد، در جامعه‌ای که فخرفروشی به نیاکان جایگاهی مهم داشت، نقطه ضعفی در برابر علی (علیه السلام) و آل ابی‌طالب به شمار می‌رفت؛ به ویژه برای کسانی که دعوی خلافت و حکمرانی مسلمانان را داشتند. از این رو، در این دوره که هنگامه تدوین و نگارش حدیث در عرصه‌های گوناگون تاریخی و تفسیری است، فضای مناسبی برای تردید در ایمان ابوطالب و حتی نفی ایمان او پدید آمد.

امام سجاد (علیه السلام) در پاسخ کسی که از ایمان ابوطالب سؤال می‌کرد فرمود: چقدر جای تعجب است خداوند رسولش را نهی کرده که زن مسلمانی در نکاح کافری باشد، فاطمه بنت اسد از زنانی است که در اسلام بر دیگران سبقت گرفته است در حالی که تا آخر عمر ابوطالب، همسر او بود.

در یکی از سفرهای زیارتی به مکه مکرمه، یکی از رهبران وهابیت بدون مقدمه در مسجدالحرام مساله ایمان ابوطالب را طرح کرد.

در پاسخ گفته شد. دیدگاه شما درباره ایمان «فاطمه بنت اسد» چیست؟

وی با تعجب از طرح این سوال، گفت: بنابر مدارک متقن ایشان از زنان باتقوا، مومن و عادل بوده است.

در جواب گفته شد. چگونه به ایمان این بانوی بزرگوار اعتقاد دارید، در حالیکه اگر همسر وی (حضرت ابوطالب) ایمان نداشت، ایشان پس از نهی خداوند به ادامه نکاح با مرد کافر از ایشان جدا می‌شدند و یا آنکه پیامبر (ص) وی را امر به جدایی می‌فرمود. در حالیکه ایشان تا آخر عمر ابوطالب، همسر او بود.

عالم وهابی، پس از شنیدن این جواب در تامل و تفکر فرو رفت و گفت: تا به حال چنین استدلال محکمی نشنیده بودم.

در پایان اشاره شد، این گونه استدلال از امام چهارمان به ارث رسیده است و حال باید بررسی کنید که چه کسانی و به چه هدفی این تهمت بزرگ را به این شخصیت والا مقام صدر اسلام وارد کرده اند.
ابوطالب بن عبدالمطلب عمو و حامی پیامبر(صلی الله علیه و اله)که قبرستانی در مکه به نام اوست

منبع:سایت بعثه ی مقام معظم رهبری

/ 0 نظر / 7 بازدید